Bloemkool rijst

Koolhydraatarme puree
12 oktober 2017
Broccoli rijst
6 oktober 2017

Bloemkoolrijst


Bloemkoolrijst is zeer gemakkelijk om te maken en smaakt ook erg goed. Je kunt dit product op verschillende wijze bereiden en toepassen. Lekker in een Indiase curry of bij hacheevlees. Bloemkool bevat zeer weinig koolhydraten en is zeer voedzaam. Net zoals courgette bevat dit veel meer voedingsstoffen dan witte rijst. Bloemkolen schelen enorm in gewicht daarom is het handig om het te wegen. want de ene keer is een bloemkool maar 500 gram andere keer 2 kilo.

Ingrediënten

  • Bloemkool 500 gram (ongeveer ½ bloemkool)
  • Olie (1 a 2 eetlepels)
  • Peper en zout

Benodigdheden

  • Keukenmes
  • Snijplank
  • Keukenmachine of een grove rasp

Bereidingswijze

Stap 1: Maak de bloemkool schoon en snij dit in stukjes als je een keukenmachine gebruikt. Als je de rasp gebruikt dan laat je deze heel of snijd je doormidden, op basis wat je nodig hebt.

Stap 2: Doe alles in de keukenmachine en maal deze grof tot korrels. Tijdens het proces kun je olie, peper en zout toevoegen. Als je de rasp gebruikt dan rasp je de bloemkool fijn tot korrels en die doe je in een bak. Hierbij meng je olie, peper en zout. Op smaak maken is belangrijk en lekker!

Stap 3: Je kunt nu twee dingen doen. Je kunt de bloemkool stomen of bakken. Bij het stomen blijft de smaak neutraal en is gemakkelijk te mengen met andere producten. Je kunt dit stomen in een pan met een netje of in de magnetron voor 5 minuten met 800 watt. Bij het bakken komt er meer smaak vrij wat heerlijk te combineren is en een lekker smaakt. Als je de bloemkool bakt moet je deze in een pan op hoog vuur bakken. De bloemkool wordt geleidelijk bruin, belangrijk is om dit goed te roeren anders bakt het aan.

Bloemkoolrijst


Bloemkoolrijst is zeer gemakkelijk om te maken en smaakt ook erg goed. Je kunt dit product op verschillende wijze bereiden en toepassen. Lekker in een Indiase curry of bij hacheevlees. Bloemkool bevat zeer weinig koolhydraten en is zeer voedzaam. Net zoals courgette bevat dit veel meer voedingsstoffen dan witte rijst. Bloemkolen schelen enorm in gewicht daarom is het handig om het te wegen. want de ene keer is een bloemkool maar 500 gram andere keer 2 kilo.

Ingrediënten

  • Bloemkool 500 gram (ongeveer ½ bloemkool)
  • Olie (1 a 2 eetlepels)
  • Peper en zout

Benodigdheden

  • Keukenmes
  • Snijplank
  • Keukenmachine of een grove rasp

Bereidingswijze

Stap 1: Maak de bloemkool schoon en snij dit in stukjes als je een keukenmachine gebruikt. Als je de rasp gebruikt dan laat je deze heel of snijd je doormidden, op basis wat je nodig hebt.

Stap 2: Doe alles in de keukenmachine en maal deze grof tot korrels. Tijdens het proces kun je olie, peper en zout toevoegen. Als je de rasp gebruikt dan rasp je de bloemkool fijn tot korrels en die doe je in een bak. Hierbij meng je olie, peper en zout. Op smaak maken is belangrijk en lekker!

Stap 3: Je kunt nu twee dingen doen. Je kunt de bloemkool stomen of bakken. Bij het stomen blijft de smaak neutraal en is gemakkelijk te mengen met andere producten. Je kunt dit stomen in een pan met een netje of in de magnetron voor 5 minuten met 800 watt. Bij het bakken komt er meer smaak vrij wat heerlijk te combineren is en een lekker smaakt. Als je de bloemkool bakt moet je deze in een pan op hoog vuur bakken. De bloemkool wordt geleidelijk bruin, belangrijk is om dit goed te roeren anders bakt het aan.

Joris Brand

Koken is een passie van mij, met een koolhydraatbeperking is het een leuke uitdagingen om recepten te maken.

Ik probeer elk gerecht zo volledig mogelijk te beschrijven en de beste smaak kwaliteit te behouden. Mocht u vragen hebben of opmerkingen dan hoor ik die graag.


5

Koolhydraten


Bereidingstijd: 15 min
Koolhydraten: 5
Personen: 2
Kosten: ± €1,--